Privacy in era digitala


1You are not an individual. You are a data cluster_  asa te intampina home page-ul unui site care in 5 secunde iti capteaza atentia, in urmatoarele 5 secunde iti schimba perceptia despre tine si in urmatoarele 5 secunde te determina sa dai delete la contul de facebook (hi5, linkedin, tot) si sa iti doresti sa ti se piarda urma de pe internet.

2

 

3

4

 

Mesajele sunt simple, reci si la obiect. Aflam poate pentru prima oara ca Algoritmii informatici pot prevedea interesele tale, dorintele tale, chiar si fanteziile tale; ca Viata ta se masoara in Gigabiti si datele tale au un pret. Ultimul mesaj conchide o realitate pe care multi dintre noi o ignoram, aceea a propriei vieti! Siteul este http://digitalshadow.com/ (Watch Dog – dupa cum scrie in title). Acesta este doar unul dintre site-uri…

Cum este posibil acest lucru? Simplu. Comportamentul tau online este identificat si urmarit pe fiecare site pe care intri cu ajutorul unui cookie, datele pe care le transmiti si primesti fiind apoi stocate, procesate, filtrate, grupate si categorisite dupa cuvinte cheie, tip de informatie accesata, domenii de interes, frecventa de accesare a diferitelor tipuri de informatie, timpi de vizualizare s.a.m.d. Piece of cake!

Datele culese de pe site-uri cu scopul aparent de a personaliza reclamele afisate sunt folosite pentru a putea configura profilul tau. Pentru a vedea lista cu toate companiile care iti urmaresc activitatea online, intra pe Digital Advertising Alliance si selecteaza all, iar apoi apasa „Submit”.  Dezactivarea ar trebuie sa produca efecte imediat si doar de pe browserul pe are faci operatiunea, si va fi dezactivat de pe toate browserele, asa ca trebuie sa repeti operatiunea pentru fiecare browser pe care il folosesti. Va trebui sa ai la final ceva de genul iamginii de mai jos:

5

Probabil te intrebi ce inseamna ca datele tale au un pret? Ei bine, este o batalie in adevaratul sens al cuvantului data de catre companii pentru a avea acces la date privind potentialii lor clienti. Este esential sa se cunoasca de companii ce anume consuma oamenii, pentru a putea crea mai usor produse noi care sa aduca profit „din prima” si campanii de marketing adecvate. Iar cand spun „consum” am in vedere tot de la produse la informatie. Nu doar companiile sunt interesate de aceste date, ci si guvernele. Informatia este puterea si cine o detine, poate stapani si controla masele de oameni, ii poate conduce si ii poate controla mai usor.

Pana la explozia internetului ce face posibila strangerea acestor date, dar si in zilele noastre, informatiile privitoare la ceea ce consuma populatia se culegeau pur si simplu rascolind in cosurile de gunoi ale familiilor. Practic, firmele care se ocupa cu acest cules de date, obtineau de la primarie o lista a locuitorilor cu adresele lor. Datele erau coroborate cu cele privind ocupatia persoanelor si se contura un prim profil. Un prim criteriu de cautare in gunoi era dupa bogatia cartierului. Asa se identificau gusturile, dorintele, frecventa cumparaturilor, necesitatile zilnice/saptamanale, brandurile preferate. In germania anilor ’80 se dadea o adevarata lupta pentru luarea in posesie a gunoilui familiilor din cartierele bogate. Intre timp, aceste tehnici au mai evoluat si s-au mutat in mare parte pe internet, cu cat acesta a continuat sa faca parte mai mult din vietile noastre.

Unele dintre principalele companii care culeg si stocheaza date despre tine sunt Facebook sau Cartea cu chipuri, Google si Apple. Fiecare intr-o batalie aparenta de a detine suprematia, dar linkuite in back end. Toate asa-zisele preocupari pentru privacy, nu sunt decat niste texte pentru cei care au timp sa le citeasca. Datele pe care aceste companii le culeg despre tine fac parte din categoria datelor cu caracter sensibil, adica date intime, private, care nu ar trebui sa ajunga la „urechile” lor. Mutarea internetului pe device-uri mobile, implica din punctul de vedere al conturarii profilului tau un pas bine gandit in vederea unui control mai mare. Prin intermediul acestor device-uri, controlul devine mai rafinat si sofisticat.

Aparent inofensiv, facebookul si sistemele de operare ale smartphone-urilor culeg in permanenta date despre tine: se poate sti unde ai fost, se poate alcatui un traseu pe care il parcurgi zilnic, cu cine ai fost (prietenii tai spun multe despre tine), cu ce persoane interactionezi, cu ce frecventa interactionezi, cu cine mergi la petrecere si cu cine mergi la biblioteca, ce ai si ce ai vrea sa ai, ce persoane ai in agenda din telefon, ce aplicatii folosesti, cat de activ sau cat de lenes esti, dar imagineaza-ti si mai mult.

Exista si folosesti aplicatii care iti masoarea functiile vitale sau rezistenta la efort, pentru ca tu esti un sportiv adevarat si trebuie sa fii monitorizat de noul tau telefon smecher, si asa o serie de date importante despre tine ajung sa iti completeze profilul virtual. Faci acest lucru Inconstient, pentru ca daca ar veni guvernul si ar dori sa emita o lege la presiunea societatilor de asigurare prin care sa te oblige sa furnizezi aceste date despre tine, ai iesi si ai protesta in strada. Mai mult: imagineaza-ti ca maine acelasi guvern emite o lege prin care te obliga sa iti dai amprentele. Accepti? NU, o sa te rascoli, dar in schimb iti dai bucuros amprenta pentru a-ti debloca telefonul mobil 😉 Tot Inconstient. Si asa mai departe.

Ultima problema a facebook este legata de conturile anonime si fratele lui Mark spunea recent ca toti cei care au conturi anonime pe internet trebuie sa dispara! Nu conteaza cine e fratele lui Mark de ce a spus acest lucru. Important este ca tu trebuie sa fii identificat si identificabil. Iar gaselnita de marketing este mai noul trend Selfie. Esti in trend, deci de acum nu mai esti anonim.

Fiecare aplicatie din smartphone-ul tau sau tableta va culege un set de date sensibile despre tine, care se aduna apoi intr-un cluste, iar tu nu ai habar cui le dai, cine le stocheaza, cine le foloseste si ce se va intampla cu ele (si daca intri pe un magazin online sa iti cumperi ceva vei stramba din nas cand ti se va cere sa iti lasi CNP sau datele cartii de identitate). Iar aceste date au un pret foarte mare. Tu nu esti un individ, esti un cluster de date, iar viata ta privata nu iti mai apartine demult!

Nimeni nu se preocupa de aceste date, nici un guvern, nici o autoritate, ceea ce e bine pentru ca ne arata asemenea unei busole punctul in care ne indreptam. Nimeni in afara de tine. Gandeste-te ce scrii pe internet si ce aplicatii folosesti. Gandeste-te care e pretul folosirii acestor aplicatii, daca merita. Facebook nu iti sterge contul definitiv, iar google nu iti permite sa faci backup al datelor de pe telefonul cu Android decat pe serverele google. Asa ca Your life is measured in gigabite!

Anunțuri

Un gând despre &8222;Privacy in era digitala&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s